söndag 17 februari 2013

Lysande fristäder

Om några timmar är denna vecka slut och nästa tar vid. Våren närmar sig med stormsteg och tanken att inte stå och kura i vassen även denna sommar verkar förbli just en tanke. Fast det är väl inget ont i det när jag tänker efter. I vassen slipper man trängs bland en massa andra plaskiga badare och faktum är att gäddor är ganska sociala varelser.
På tal om vatten leder just detta flytande element mig in på rummet som finns i varje hem. Badrummet, hemlig huset, folkets hus, muggen,  puder rummet, toaletten...ja, kärt barn har många namn. Det enda rummet du kan, utan att bli ifrågasatt, låsa in dig en stund utan att sen få frågan "Vad har du gjort?" Man är inte redo för svaret även att man många gånger kan ana sig till det.

Här hemma utnyttjar jag denna fristad när det ibland blir för jobbigt. Jag fyller fickorna med tidningar, iphone och annat som kan komma väl till hands och smiter sen generat in på muggen med en panikslagen uppsyn för att utstråla ett naturligt sken av vad som komma skall... Hehe...
Väl inne låser jag dörren noga, lägger ut en fluffig handuk på det varma golvet och tömmer innehållet i mina fickor. Jag lägger mig tillrätta bland schampoon och Bamse-tvålar och börjar läsa det senaste skvallret, facebookar, mailar och lyssnar på musik. Ibland när jag tappat tidsuppfattningen hör jag karln fråga oroligt "Går det bra där inne?" Jag svarar fiktivt ansträngt med lite flås i rösten: "Jadå, snart klar"
Det funkar varje gång och jag kommer ut med ett fånigt avslappnat leende på läpparna, redo att vara mamma igen.

Det var dagens hemlighet från mig.
Idag blev det aldrig läge för ett längre badrumsbesök då Z och jag har mestadels roat oss själva. Vi gav oss ut i vintervädret och byggde snölyktor vilket var uppskattat. Både hunden Bailey och Z såg till att lyktan upprepade gånger behövde omfattande renoveringar men slutligen fick vi till en som ikväll lyser mjukt och fint.
Nu sover den lille raketen och snart även jag.
God natt go´vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar