torsdag 24 januari 2013

Summering

Då har vi snart betat av den första ruggiga månaden på 2013. Pressade scheman, tidsbrist, sömnbrist och dammråttor i plånboken.. ja en helt vanlig vardag för många kan jag tänka mig. Lille Z går nu på dagis efter juluppehållet här hemma i stugan vilket han verkligen uppskattar. Skillnaden mellan en liten Z som är sjukligt beroende av rutiner och andra barn är att Z inte alls finner lov som en bra ide. Han köper att man är hemma på helgerna men på vardagar är det dagis som gäller. Tanken var att Z skulle gå på dagis i mellandagarna eftersom karln och jag inte var lediga men de kunde inte finna en lösning åt honom då han inte fungerar på det julöppna dagiset. Lika rätt för alla??? Skulle inte tro det. Det resulterade i att jag hamnade långt efter i mina studier eftersom det inte är genomförbart att studera, ha en dator framme, eller för den delen göra någonting som INTE ha med Z att göra när den lille busraketen är hemma. Ibland kan det vara svårt för många att förstå den tillsyn som krävs när man har Z men... är det någon som tvivlar så välkomnar jag dessa att leva med oss ett par dagar. Man kanske skulle ha en liten webkamera uppsatt som streamar live våra långa aktiva dygn... ha, jo det vore nåt. :-)
Nog om det!

De senaste månaderna har vi haft några bakslag inom många områden och alla dessa är ganska dyra sådana. Under en lång tid hade vi inget vatten i perioder... då var det torrt kan man säga. Sen pajade vårt nya värmesystem när det var som kallast. Huvudpropparna small både nu och då. Till slut lokaliserades problemet och ny reservdel beställdes och monterades. Fast då visade sig den vara ett spännande måndagsexemplar som läckte och hela elektroniken i värmesystemet blev nersprutat av vatten. Tjoho tänkte jag och kände lyckan över att invänta en ny reservdel som skulle komma efter helgen. För att torka ur all fukt ur systemet ställde jag in en byggfläkt i pannrummet som oxå den kortslöt sig och reste till byggfläktshimlen. Nu fungerar värmen igen fast bara lite. Nåt kretskort blev förstört vid sista läckaget men men...

Under denna tid insjuknade min gamla schäfer i en otäck magomvridning nån dag före nyår. Akut åkte vi 15 mil för att finna en jourveterinär som kund rädda hans liv. Efter en stor operation och några dagars återhämtning överlevde min trogna gamla best. Idag är han frisk och kry och jag hoppas att han stannar några år till.

 
 
Så det var en kort summering av januari...
Avslutningsvis vill jag ge en tanke till alla uteliggardjuren som har svårt att hitta mat i snön och kylan. Men en av dem har lyckligtvis hittat alla äpplen under våra träd som jag så slarvigt INTE har lagt i komposten.
Ha en fin dag go´vänner


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar