tisdag 12 juni 2012

Fan hans moster

Då var hon upprörd igen. Arg, frustrerad och galet irriterad! Då pratar jag inte om bibliotekarien som jobbar övertid för att få tillbaka böckerna som jag visst helt glömt bort att återlämna. Nej, det är bloggägaren som är tjurig och ingen annan.
Vad gnälls det om idag då kan man fråga sig?
Jo go´vänner... SKOR. Nåt så enkelt som Z:s dojor. För tre veckor sedan la vi in en beställning på skor som han kan ha över sommaren... tre veckor! Meningen var att vi skulle ta hem dem och prova dem i lugn och ro för att se om de passade innan vi köpte dem eftersom Z inte är så samarbetsvillig hos ortopedtekniska. Jag ringde idag och frågade när dojorna skulle dimpa ner i deras lilla brevlåda och fick till svar (efter damen hade ringt hit och dit världen runt) att kanske i slutet på nästa vecka. Ska de skickas från månen? Förmodligen. Nu är det så ska tilläggas att Z behöver inga specialsydda skor utan små och rymliga... precis som de är när de kommer från deras lilla fabrik på månen. Annars kanske jag skulle förstå dröjsmålet.
"Om det är akut med skor kan ni alltid köpa ett par billiga på Skokanonen till leveransen kommer" fick jag som förslag från ortopedtekniska. Jag höll med om att hon kläckt en fantastiskt bra ide.... förutom att om det fanns skor till Z på marknade så skulle vi inte behöva handla hos dem...eller? Hon höll med till viss del med vidhöll samtidigt att det kanske vore en ide tillfälligt. Hmm... jo Z skulle stormtrivas i ett par trånga skor som fick hans fötter att utveckla både klaustrofobi och skoskav.

Nästa uppmaning jag fick var om vi verkligen skulle köpa tre par skor nu direkt. Jag förklarade för henne att han idag inte har NÅGRA skor förutom ett par sandaler (som vi fick låna hem vid senaste besöket där) och ett par för stora gummistövlar. Så visst måste ungen ha ett par gympadojor... han tycker liksom om att vara ute och leka...ehh. Sandaler i all sin ära men solen och värmen har ju inte direkt envisats med att hålla sig framme de senaste veckorna och raggsockar i sandaler...njaaa...
"Fast om ni köper tre par nu så får ni inga skor till hösten och vintern... då måste ni betala hela summan själv dvs 1500 -3000kr" (nu ger vi 500kr per par eftersom vi har det på "recept")
Jag förklarade att ett barn behöver mer en ett par skor eftersom de har en förmåga att blöta ner sig, smutsa ner sig eller vad vet jag. Då kan det va bra att ha nåt att byta med. Jag fortsatte med att fråga hur vi kan få fler par per år om det är ett läkarintyg som krävs eller om det är sjukgymnastens bord. "Ja, du kan ju ordna ett läkarintyg men det är vi som gör bedömningen"
Till protokollet ska också tillföras att Z är en väldigt finurlig och sönderpillande kille och det innebär att även skor råkar illa ut. Hur sjutton ska Z klara sig med 3 par skor per år inklusive alla årstider??? Bra, om ortopedtekniska får bestämma.... undrar om de kan skicka med en rulle silvertejp till nästa leverans från månfabriken??? Och skoskavsplåster så jag kan köpa vanliga skor åt Z?

Jag önskar att det vore enklare med alla kringgrejer...
Ska inte Z som andra barn kunna få gå i hela skor som han dels KAN ha och dels som han inte fryser/svettas i. Tänk om vi kunde smita in på en skoaffär och bara köpa ett par tjusiga dojor som de rear ut... eller att han själv fick peka ut några som han tyckte var häftiga. Tänk om han kunde få bestämma vilka skor han vill ha på sig ur skohyllan på morgonen istället för att titta på sina tre par skor som ska hålla och fungera hela året. Tänk lyckan att få plaska runt i en vattenpöl med sina tygskor för att sen kunna byta till ett par andra torra. "Tyvärr Z, nu är dina skor blöta så nu får du vara inne tills de torkar... vill du rita?"
Men nu är det inte så. Z fötter är speciella och de är inte välkomna i vanliga skobutiker. Men innebär det verkligen då att jag måste kasta ut tusentals kronor för ett par skor?

Jämställdhet, LSS-lagar, rättigheter och fan hans moster... det är bara spel för gallerierna.

Slutligen ringde jag några skomakare och frågade om de sydde skor men jag fick ett skratt till svar. "Det skulle kosta 40000 kr och idag är det nästan inga som gör sånt"
 Vore det inte bättre om skomakarna döpte om sig till sulbytare och skoputsare?

3000 kr är ju bättre än 40tsn... så nu känns det nästan billigt igen. Vilken tur jag ringde dem!

Ha en fin kväll go´vänner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar