måndag 13 februari 2012

Den fastande raketen


Idag var utmaningen att hålla den onaturligt morgonpigga Z fastande från kl 02 inatt. Vi hade en tid hos Barnmottagningen för en rejäl blodprovstagning och då krävdes det att han varken hade ätit, druckit eller nyttjat nikotin. ;-) Det var inte lätt att hålla honom från den sedvanliga nattmjölken eller frukosten men med väl informerat dagsschema som jag introducerade redan igår så tyckte jag att det förlöpte mycket bra.
Två fantastiska sköterskor visade in oss i ett litet provtagningsrum som hade väggarna fulla med giraffer, elefanter och andra färgglada djur. Z och jag placerade oss som kungligheter i en röd fin stol och upptäckte att en tv hängde i taket där Nalle Puh och gänget var på äventyr.
Sköterskorna blev först lite avskräckta när de insåg att Z inte hade "emlats", nån bedövande salva, innan han kom men jag förklarade lugnt att det inte skulle bli några problem. För det första går det inte att lägga bedövningssalva under ett litet plåster mer än tre sekunder på Z innan han äter upp det och för det andra har Z inte samma smärtkänsla som en annan. Och mycket riktigt...de stack i båda armarna utan någon större reaktion. Det tog lite tid att utvinna 6-7 rör eller vad det nu var men jag underhöll honom med historian om "gubben som väntade på att få titta i rören med Z:s blod eftersom det var hans stora intresse". Z köpte historian rakt av och började teckna "varm mjölk" så fort nålen var ur hans kropp. Han tyckte nog att han hade värre vätskebrist än någonsin. Sköterskorna var otroligt proffsiga och man märkte att de trivdes med sitt arbete.
Z fick ett fint pennskrin i form av en glass med ett snöre i och den "glassen" har följt honom hela dagen på dagis. Den har åkt både pulka och lekt i lekstugan. Så ikväll var både Z och "glassen" trötta efter dagens äventyr!

Själv sitter jag och brainstormar inför min hemtenta som nu är i full gång. Ideer är inte svårt att ro i hamn men att sätta ord på dem och få ihop något som ger mig VG ....eller godkänt är en annan sak. Jag har hört från säkra källor att man skriver som bäst med ett glas rött så jag kanske skulle ge mig in i skåpet och leta fram någon kreativ dryck?! Eller det kanske klassas som fusk? Hmm... jag fortsätter nog med vanligt hederligt kaffe istället.

Godnatt go´vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar