torsdag 5 januari 2012

Enligt normen

Z och hans förskoleresurs kompletterar verkligen varandra eller hon honom iallafall. Han tecknar nytt varje dag känns det som och jag förstår nada. Fast efter en enklare undervisning från resursen brukar lösa det dilemmat.
När vi ser på Musses Klubbhus så tecknar han med sina underbara små knubbiga händer allt som de tecknade överpedagogiska figurerna gör. Jag undrar ibland om Z är utvecklingsstörd alls. Mild till måttlig utvecklingsstörning- står det beskrivet på Socialstyrelsens hemsida om ovanliga diagnoser fast det vete tusan. När visar det sig? Har det visat sig? Hur visar det sig? Kanske alla utom jag ser det? Jag är ju bara morsan som inte kan se något fel på min son... ur utvecklingsstörnings-synvinkeln vill säga.
Kan det vara så att utvecklingen är rapid nu de första åren men kommer med tiden att avta för att stanna av helt?
Ja, vem vet och inte spelar det någon roll heller för den delen. Z kommer alltid att vara fina lilla Z oavsett på vilken skala han kvalar in.
Och vem sitter och bestämmer vad som är normalt eller ej? Är jag normal? Säkerligen inte enligt vissa, enligt normen enligt andra även att jag aldrig lärt mig varken stå på händerna eller cykla utan att hålla i styret. Inget jag dagligen lider av heller för den delen.

Inte heller tycker jag att det är en normal vinter då vi inte har någon snö eller minusgrader... innebär det då att vädret har en måttlig utvecklingsstörning?
Vad vet jag.....

Natti go´vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar