torsdag 26 januari 2012

En spektakulär klassresa

Då var det dags för Sossarna att göra ett nytt försök att återfå sina väljare med ytterligare en ny partiordförande, Stefan Löfven. Jag tänker inte spekulera närmare i partiets framtid eller val av partiordförande då politik inte kommer på toppen av min intresselista men jag måste bara säga att jag beundrar hans otroliga klassresa han erfarit under hans liv. Från att vara ett fosterbarn som hamnade hos två hårt arbetande föräldrar för att senare knega som svetsare, klättrade han på klass-skalan utan högskoleutbildning till möjligheten att bli Sveriges ledare. Det är lite "den amerikanska drömmen"...fast i Sverige. Häftigt!

Fast nu vill jag inte förespråka klass-samhället i Sverige på något sätt... men jag använder mig ändå av de gamla begreppen som tyvärr fortfarande vittnar om samhällets uppdelning.
Från politik till... habilitering.
Ja, hoppet dit var visst inte så stort upptäckte jag då det är just POLITIK som avgör de olika länens rättigheter till vård och möjligheter till olika slags behandlingar. Pengar styr och det är ett gäng dammiga gubbar och tanter som inte har någon inblick i en funktionshindrad familjs vardag som tar sin besparingsbeslut kring något runt träbord som förmodligen designats av någon dyrare än IKEA. I Östergötland påstår habiliteringen att alla familjevistelser utanför länet och inom som ger de enskilda familjerna kunskap, behandling och det viktiga mötet med likasinnade inte längre bekostas. När jag fick höra om det så valde jag att forska i saken eftersom många andra Landsting i Sverige bekostar detta för sina invånare ialla fall en gång.
Efter ett samtal med habiliteringens verksamhetschef blev jag ombedd att gå "högre" upp för att ta reda på dels varför, var detta beslut står skrivet och dels hur man kan få ihop en ny motion ang detta till nästa styrelsemöte.
Efter att ha blivit kopplad både hit och dit så föll frågan på Lena Lundberg, Landstingets hälso-och sjukvårdsdirektör i Östergötland. Att ringa henne var omöjligt eftersom hon hade en sekreterare som strängt och bestämt motade mitt samtal till henne som om det var kungen jag försökte nå för att föreslå en fika...
Nåväl...det var bara att maila Direktören istället. Men något svar har fortfarande inte infunnit sig i min inkorg och jag tror faktisk inte det kommer att göra det heller.

Jaja... högdjuren kanske inte vill beblanda sig med en arbetarklass-familj som jag och det är ju deras förlust men... sååå lätt kommer jag inte att ge mig.

Ha en underbar vinterkväll go`vänner!

1 kommentar:

  1. Stå på og ikke gi opp! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har mast, mast og mast for å få ting gjennom for vår lille SMS'er - og det hjelper, men det tar gjerne litt tid. Håper virkelig dere får det gjennom!

    Klem fra Norge

    SvaraRadera