söndag 11 december 2011

Instruerande gonggong


Seriöst morsan
Ja då vankas det ett juligt Lucia-firande i morgon. Nej jag har inte tagit fel på dag utan förskolan väljer att fira den 12 december då flera av syskonen till de andra barnen ska fira på Lucia-dagen... eh.. visst låter det genomtänkt? Men det kanske beror på att man fortfarande får fotografera sina barn i skolåldern? Eller får man det? Här i staden... Linköping vill säga har alla förskolor ett allmänt fotoförbud sedan i somras för att skydda de med skyddad identitet. Så det blir inga mysiga bilder och videor på 17 lucior och några snubblande tomtar som sjunger i lika många tonarter. Mycket synd men samtidigt förstår jag det mycket väl.
Men jag tror minsann de har upprättat en liten fotohörna där man kan fota sin lilla tomte eller vad man nu har envisats att klä ut dem till.
Z ska vara tomte för det vill jag.... men enligt utprovningen idag var han inte lika sugen.
Nåväl.. han är söt som honung i sin lilla tomtedress och kommer göra succe i Lucia-tåget imorgon bitti.
Dagen har bjudit på tjusigt besök av moster och mormor, trädgårdsstädning, träflisning och BTI-träning.
Teckendiskussion
BTI-träningen går fn jättebra. Övningarna passar Z och mig bra då det är lätt att få in dem i leken. Mycket härma, peka, välja och följa men också ska han utföra enkla instruktioner. Och man får väl inte vara dum sa räven... så nu ber jag honom att diska, dammsuga, städa, laga mat och kratta gården...
Nje..inte riktigt så men så bra det vore om det fungerade?! Fast han har tagit stora kliv i träningen och lyssnar bra när vi jobbar. Idag bad jag honom att gå och hämta en leksak som låg 6 meter från oss där vi satt och jobbade och bad honom att lägga den på bordet. Han pinnade iväg och hämtade den snabbt för att sen slänga upp den på bordet med ett glatt vrål. Ja det är min lille kämpe det. Alla framsteg är helt fantastiska och mer och mer kan vi tillämpa det som vi jobbar på i vardagen.
På Z:s förskola ringer de i en liten klocka när det är dags att städa och alla barnen inkl Z är väl medvetna om vad som ska göras när bjällran klingar. Då tänker jag i mitt stilla sinne om en treåring fattar galoppen med den plingande städbetingningen borde väl en karl också göra det? Så nu ska jag införskaffa en städbjällra och börja träna Marcus... fast jag tror nog att det går åt en gonggong för att han ens ska lyfta blicken när moppen kommer fram.

Go kväll go´vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar