måndag 21 november 2011

Jordgubbskaffe

I helgen då Z och jag var gräsänklingar så tyckte vi att en utflykt med kompisen M och hans mamma Linda vore på sin plats. Vi kastade oss iväg i det fuktiga vädret ej så tidigt som planerat och körde mot kompisens revir. Min nyinköpta kupefläkt som stilfullt stod mitt på instrumentpanelen brummade sådär lyxigt och höll den mesta imman borta från rutan. För rockvolvons egna inbyggda fläkthistoria har ju som bekant lämnat in... och därmed värmen.... men någon dag ska bilen lämnas in på akutvård. Men inte denna dag.
Vi hade laddat väskan med ank-bröd som vi samlat på oss för vi skulle först gå en runda kring Göta kanal... eller inte runt HELA Göta kanal...men en liiiten bit av den.
Väl framme så kom M och mamma Linda och mötte upp oss med sin lilla hund. Vi tog en lång härlig promenad vid kanalen med tjattrande barn och än värre mammor.
Snart fann vi ett gäng hungriga ankor som bokstavligen skrek efter föda.

M matar ankor

Z och Lindar kastar bröd


Linda jagar...ankor???
När ankorna rapade belåtet knatade vi iväg mot lekplatsens domäner där fika, lek och bus skulle äga rum. Linda hällde nöjt upp sitt goda perkulator-kaffe från en läderklädd termos åt mig och fyllde upp med mjölk som hon förvarade i en gammal jordgubbsvattenflaska. Som på alla utflykter smakar alltid fikat så otroligt gott men idag var det något exeptionellt... gott. Jordgubbskaffe... jo man tackar. Jag hoppas nu att Linda snabbt tar patent på det för det gick inte av för hackor om man säger så.
Grabbarna grus fick "ren" jordgubbssaft att sörpla i sig och de njöt vid den graffitisprayade bänken vid lekparken.

Där efter lekte vi restaurang, gunga så man skriker, skattjakt på en kulle och ja...
Vi hade en supertrevlig förmiddag med mycket skratt och bus och när vi senare kom hem så tittade Z på fotografierna och tecknade vad vi gjort. (Så jag inte skulle glömma...)

1 kommentar:

  1. Detta måste vi göra om!! var kanon mysigt men jag ska nog INTE ta med jordgubbskaffe nästa gång :)

    SvaraRadera