måndag 17 oktober 2011

Hurra. Äntligen fredag!

Idag är det måndag och inget hurra... eller är det?
För några fredagar sedan mötte jag en landsvägsbuss som istället för den sedvanliga siffran framtill som visar vilken linje det är hade chauffören pillat dit "Hurra. Äntligen fredag" Jag tyckte nog att jag såg en mycket glad busschaufför sittandes i sin förarhytt... på väg hem kanske. Jäkligt nöjd över sin arbetsvecka eller var han bara glad över att "Idol" har börjat igen?!
Ja, jag tog intryck iallafall och tänkte att man oftare skulle tycka "Hurra" om saker och ting.
Igår när säkringen gick här hemma för den inte orkade med en dammsugare samtidigt som torktumlaren var på ropade jag HurrA för mig själv... och det funkade. Livet kändes genast mer betydelsefullt och jag slog glatt på säkringen igen och slutförde dammsugningen. HURRA HURRA.
Kan man bli för positiv? Nej.. eller kan man det?
Idag ska jag tänka HURRA för varje liten grej som sker vare sig det är bra eller dåliga saker...
Men om jag utbrister ett HURRA när ena däcket på bilen exploderar och jag får sitta i vägkanten och försöka byta till reservdäcket som bara tillåter en begränsad hastighet är jag inte sarkastisk då... eller kan man vända på det att jag ser glädjen i att jag fortfarande lever och får äran att dela dike med några hösttrötta grodor? Nåväl... HURRA HURRA... värt att testa.

Z min Z... en fantastisk liten grabb på frammarsch i livet. HURRA måste jag säga igen. Jag ser att hans utveckling tagit fart i olika former. Nu sedan vi startade med IBT-träning (eller heter det BTI?) älskar han att "jobba". Om inte jag eller Marcus hinner före så kommer han och drar bestämt i ens hand och tecknar "jobba". Min lilla gullunge.
Han springer lite vingligt till bordet och klättrar upp på sin stol och gör sig redo. Glasögonen ska på och han väntar intensivt på uppdrag. Oftast går det jättebra och man kan avsluta sessionen medans han är på topp men ibland är det svårt att avgöra när han tröttnar för en humörsändring kommer ju så fasanfullt snabbt. Men i det stora hela fungerar det super!
Jag slår ett slag för intensivbaserad beteende terapi och funderar starkt på om det även går att tillämpa metoden på äkta män? Kanske dags för en forskningsrapport inom området och även en bok? Hmm..skulle nog bli en bestseller.. HURRA för det.

Nu är det snart dags för dagis, jobb och plugg men ha en underbar dag och tänk HURRA när ni trampar snett vid övergångsstället så kanske världen blir en bättre plats... eller sarkastig...vad vet jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar