måndag 28 februari 2011

Wherever I may Roam

Metallica i all sin glans. "The black album" låg på billboardlistan i 85 veckor i Usa. 22 miljoner sålda album världen över.  Ja sifrrorna säger väl det mesta om att musiken var och fortfarande är populär. Jag trodde för några år sen att jag kunde låtarna utantill och att jag kunde behjälpligt sjunga med i den hårda lyriken som så vackert kittlade mina trumhinnor. Men ack så fel jag hade.

Z som ni vet vid detta laget har ett väldigt litet sömnbehov och har alltid haft och kommer alltid att ha. När han är trött vilket han oftast är blir han arg, ledsen och emmellanåt ohanterbar. Det enda som hjälper då är att sova.
Z hade varit vaken i 14 timmar i sträck nu...han var 6 månader gammal och en väldigt arg sådan milt sagt. Då visste vi inget om diagnoser och kromosombortfall utan då var han fortfarande en liten liten trött bebis. Jag och Z satt i bilen på väg hem och han grät så han hade lindrig vätskebrist. Jag hade försökt allt vid det laget i flera flera timmar. Tänk om han bara kunde sova en stund.
Bilåkande sägs ju vara så bra..som att ligga i en brummande vagga liksom. Men inte då. Jag tog på radion för att se om det fungerade, rix fm, megapol till och med P4 och då har det gått långt. P4:s program "Speakers corner" med alla gnälliga människor som får några minuter i etern för att påtala värdsliga problem i deras närområde som hundbajs på gräsmattan och att kvartersaffären har bytt namn fick mig att börja slumra. Men inte Z förstås. Han slog Pavarotti med hästlängder där bak i bilen och napparna flög. Till slut för att själv hålla gluggarna öppna tog jag på min kära cd "The black Album" med metallica. Spår no 5, Wherever I May Roam. Z tystnade ögonblickligen.... låten dundrade. "Herregud, skrämde jag ihjäl honom???
Jag skruvade ner volymen och tittade i alla mina speglar som jag så egenhändigt monterat i bilen för att kunna hålla full koll på lillen därbak. I samma ögonblick jag sänkte volymen började han skrika..jag höjde han somnade... kan det vara möjligt? Jag testade igen att sänka volymen och han vaknade direkt gråtandes. Volymen upp igen och hela vägen hem lyssnade vi på Metallicas bäst säljande album genom tiderna och än idag snart två år senare kan invånarna i Linköping  få se rockvolvon glida genom staden med en sovande Pavarotti där bak.
Jag har köpt många ex av den skivan och sett till att alla som får äran att transportera världens finaste musikkännare har ett eget ex.

Det ska tilläggas att NU KAN JAG ALLA LÅTARNA UTANTILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar